De lancering van het boek #society30

Gisteravond verstuurde ik een update naar de community van Society 3.0. Mijn plan was om dit vanochtend met de rest van de wereld te delen. Marketingfacts.nl reageerde echter razendsnel en was mij voor :) Hieronder (alsnog) mijn verhaal.

11 april was het dan eindelijk zover, de lancering van Society 3.0. Met een VIP gezelschap zijn we gestart in het conservatorium waar we met medewerking van conservatorium studenten een waar spektakel hebben neergezet. Vervolgens hebben we in Meeting Plaza Utrecht ‘The World of Society 3.0’ geopend. Een vleugel die het verhaal van Society 3.0 op verschillende manieren voor het voetlicht brengt. Nog niet gezien? Kom dan vooral eens kijken!

Indrukwekkende statistics

Wanneer je voor het eerst een boek uitbrengt dan heb je nog geen idee waar je op kunt rekenen. Samen mijn collega’s was ik verantwoordelijk voor de lancering. Ons belangrijkste plan voor de lancering was dat wij volledig geloven in het delen van kennis. Vandaar dat ook vanaf het begin voorop stond dat we op de dag van de lancering het boek op verschillende manieren gratis zouden aanbieden.

Dit principe noemen we asynchrone wederkerigheid. Het gegeven dat wanneer je iets weggeeft je dit altijd ergens weer terugkrijgt. Misschien niet synchroon van de persoon waaraan je iets hebt gegeven, maar in ieder geval van iemand binnen jouw waardenetwerk. Vandaar dat het boek dat het boek dus ook eigenlijk niet gratis is. Graag delen we het verhaal van Society 3.0 met iedereen!

‘Pay With a Tweet’ en Tweetreach

Uiteindelijk geloven we erin dat we samen moeten en kunnen bouwen richting Society 3.0. In het geval van Society 3.0 hebben we gekozen voor ‘Pay with a tweet’ (Mijn collega Jeroen van der Schenk schreef daar al eens een blog over). Je kunt het boek gratis downloaden maar wij vragen van jou om dit dan te delen met je netwerk. Een van de factoren waarom we nu, een week later, indrukwekkende cijfers hebben. In één week tijd is het boek al ruim 1500 keer verkocht. Daarbovenop is het boek bijna 6000 keer als .PDF en 350 keer als .ePub gedownload. Hieronder een grafiekje van het aantal bezoekers per minuut in 1 uur de ochtend na de lancering (12 april).

visits_per_minut_in_1_uur_12-04-201120110419082134

Ook wat betreft bereik op twitter hebben we een gigantisch aantal mensen bereikt. Dit hebben we gemeten met behulp van Tweetreach.com. Met 5.006.843 aantal impressions hebben we 482.361 twitteraars bereikt. Dit alles door 9.172tweets. Bijna 1250 tweets per dag dus!

schermafbeelding 2011-04-19 om 08.25.0820110419081833

iPhone applicatie

Ik denk dat we het eerste Nederlandse boek zijn wat met het uitkomen meteen een gratis iPhone applicatie uitbrengt (correct me if I’m wrong!). Hierin kun je onder andere het gehele boek lezen. Veel belangrijker nog is dat we het gehele boek hebben opgedeeld in ruim 200 zogenoemde stories. Stukjes informatie die jij op je eigen manier tot je kunt nemen. Daarnaast kun je jezelf ook laten inspireren. Door middel van door ‘the crowd’ toegevoegde tags aan de stories kunnen wij een stukje van het boek matchen aan jou behoefte. Ook de iPhone applicatie die we op dezelfde dag lanceerden zorgde voor indrukwekkende cijfers. Met 1854 aantal downloads nog steeds nummer 2 in de Apple Store na iBooks.

Society 3.0 aanschaffen

Heb je het boek nog niet in je bezit? Je kunt het voor 16,95 (incl. verzendkosten) kopen bij Bol.com. We zouden het leuk vinden als je hier ook een recensie achterlaat! Klik hier als je het boek als .PDF .ePub (iBooks) of als iPhone applicatie wilt downloaden.

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.